Jazztival

Eind maart, “It’s sum­mer­time…”, en weer hét moment voor SBSJazz om ‘slag­krach­tig’ toe te slaan met Jazztival. Op zater­dag 26 maart 2016 vindt alweer de zevende edi­tie van het Alkmaarse jazz­fes­ti­val plaats.  Na een suc­ces­volle over­stap in 2015 blijft het theater­ de loca­tie van het jazz­fes­ti­val. Nieuw deze edi­tie is de samen­wer­king met Arti­ance, het cen­trum voor de kun­sten in Alkmaar.Net als bij eer­dere edi­ties van het jazz­fes­ti­val kan het publiek in een ont­span­nen set­ting genie­ten van een pro­gramma vol swin­gende, pure jazz op meer­dere podia.

Geen Jazztival zon­der vlam­mend optre­den van de Burn Bri­gade! Deze spet­te­rende 16-koppige big­band van Noord-Hollandse muzi­kan­ten staat de zevende edi­tie van Jazztival maar liefst voor de zevende maal op het fes­ti­val­po­dium!

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Bigband Festival Alkmaar zondag 1 november

bbfZondag 1 november 2015

locatie: Grand Café Koekenbier, Kennemerstraatweg 16 in Alkmaar

De Burnbrigade heeft in 2012 aan het Bigbandfestival mee mogen doen. Toentertijd onder leiding van Jarno van Es.

Vanaf 2013 zwaait Erik van der Weijden de scepter. En dat doet hij niet onverdienstelijk. Hij probeert op allerlei manieren de creativiteit in de band naar boven te halen. Het liefst speelt hij uniek werk wat speciaal voor en door de band wordt geschreven of gearrangeerd.

De creativiteit wordt aangewakkerd door de projecten die Erik bedenkt. Dit jaar wordt gewerkt aan het thema Wereldsteden. Veel bandleden hebben zich al laten inspireren door dit thema en hebben een stad muzikaal beschreven.

Dit keer speelt de band naast de eigen stukken ook Maria Schneider en Gordon Goodwin. Gewoon, omdat dat fantastische componisten zijn met waanzinnige muziek.

Komt dit alles beluisteren in de bovenzaal om 15.45 uur!

.

Agenda:

13.30 uur Big Swing Band

14.15 Dutchess of Swing

15.00 Amstel Bigband

15.45 Burnbrigade Bigband in de bovenzaal!

16.30 Junior Jazz Unlimited

17.15 Alkmaarse Bigband

18.00 Amsterdam Funk Orchestra

18.45 Swing Masters

… en nog veel meer!

.

Organisatie “Stichting CFA” Alkmaar

Bigband

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Burn Brigade in de Pletterij

LIVE @pletterij in Haarlem

Donderdag 30 april vanaf 20.30 uur

De Burn Brigade is lekker op dreef met het avontuurlijke Wereldstedenproject. Bestaande en imaginaire steden in de wereld zijn als inspiratie gebruikt om de meest uiteenlopende composities te maken. We spelen allemaal eigen werk. In de laatste weken zijn er weer nieuwe stukken bij gekomen. Genoeg reden om weer het live-podium op te zoeken.

Deze donderdag spelen we in Haarlem. Ben jij er bij? 

Toegang: € 10,00, jonger dan 25 € 7,00. Er is geen pinautomaat aanwezig. Reserveren is gewenst, via reserveren@pletterij.nl of bel 023 542 35 40. 

Tijd en locatie

Donderdag 30 april 20.30 uur

Pletterij, Debat en Cultuur
Lange Herenvest 122
2011 BX Haarlem

Bereikbaarheid

15 minuten lopen vanaf het NS station.
Bus 2, 3, 5, 73 en 75 (Connexxion) vanaf NS station tot de Turfmarkt, reistijd 8 minuten, 2 minuten lopen.
Parkeren voor de deur is zeer beperkt mogelijk (3 parkeermeters). Parkeergarage De Kamp is op 4 minuten lopen afstand.

Bekijk via Google Maps

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Burnbrigade plays Streetmusic

vrijdag 22 november staat de Burnbrigade in Huis Verloren.

De Burnbrigade is gestart met een nieuwe reeks projecten. De eerste in deze reeks is gewijd aan de straatmuziek.
Lekker moment om daar in november aan te beginnen, zou je zeggen.
De bigband speelt onder meer straatmuziek zoals die in New Orleans gespeeld wordt, de warmbloedige Amerikaanse stad die toch de bakermat van de swingende en meeslepende blazersmuziek is en daarnaast ook andere bekende muziekstijlen waar veel blazers in voorkomen, zoals calypso, boogaloo en jive.

Burnbrigade_streetmusic_s-729x1024

Om het juiste geluid te krijgen wordt de bigband soms opgedeeld in deelbezettingen. Kleine groepen hebben als voordeel dat er gemakkelijker ingesprongen kan worden op gebeurtenissen in de muziek.  De nieuwe werkwijze blijkt ook z’n invloed te hebben op de volledige bigbandformatie. Een zeer positieve invloed zelfs. De bigband is hechter en ambitieuzer dan ooit tevoren en dat is te horen. Een bigband op topniveau!

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Beroemd zijn en kneitervals spelen.

Het kan natuurlijk zijn dat je eerst beroemd bent geworden en dan daarna pas vals gaat spelen, maar meestal word je beroemd ONDANKS dat je vals speelt. Dat je wel heel mooi kan fraseren of dat je met je notenkeuze de anderen ver achter je laat en daar dan heel erg beroemd mee bent geworden.
Jij trots. Maar het is wel vals.

Wel of niet zuiver spelen is een precaire kwestie. De introductie van de
gelijkzwevende stemming maakt alles een heel kein beetje onzuiver. De kwinten zijn nu te klein. Het voordeel is wel dat je in alle toonsoorten kan spelen.
Daar komt nog bij dat veel instrumenten van zichzelf ook niet helemaal 100% zuiver zijn. Gelukkig kunnen de meeste muzikanten wel iets corrigeren om de stemming te beïnvloeden en zo alles tot een lekker harmonisch smeuïg soepje te maken.
Alles samen maakt dat het zuiver spelen nogal een margekwestie is.

In de jazzgeschiedenis is een aantal voorbeelden bekend van soms onzuiver spelende musici.
Ron Carter
De bekendste is Ron Carter.
Carter is een gerenommeerd bassist, bekend geworden in de groepen van Eric Dolphy en Miles Davis.
Hij heeft ondertussen op 2500 albums meegespeeld en still going strong.De beste man placht nogal eens de cello ter hand te nemen, waar hij dan loeivals op ging spelen .Tijdens de opname sessies was er dan niemand die zij: ‘Goh joh, Ron, laten we deze track niet op je nieuwe CD zetten, je hebt toch al een CD? Oh ja, dat stemapparaat is een kado, hou maar.’

Dan hebben we nog Jackie McLean.
Jackie McLean
Deze altsaxofonist heeft al een even indrukwekkende staat van dienst. Bekend geworden in de tijd dat de hardbop opgang deed. Hij speelde heel vaak helemaal niet onzuiver en de meeste opnames zijn het aanhoren meer dan waard, maar zo’n enkele keer kan het wel heel erg zijn.
Op zijn wikipedia pagina wordt de omgang met de stemming omschreven als ‘a slightly sharp pitch’.

Andere jazzcats zoals Charles Lloyd(tenorsax) kunnen ook best kneitervals spelen. Ook Thelonious Monk, hoewel hij er niet veel aan kon doen misschien, speelde vaak vals op z’n piano.

Trouwens, John Coltrane en Joshua Redman speelden/spelen bijna altijd een fractie te hoog. Te hoog is minder erg dan te laag. Ze komen ermee weg.

Laatstelijk is bekend geworden dat Pat Metheny(gitaar) vindt dat Kenny G.(sopraansax) heel vals speelt en zodoende de zaak verkloot.
Maar de hele houding van K. bevalt P. niet. Hij is heel erg boos op K. blijkens deze niet geheel objectieve analyse: Pat is kwaad.

Kenny G

Als je mooi zuiver wilt zingen kan dat altijd. Gebruik je gewoon de reine stemming. Of je kan eens de 31-toonstoonladder proberen. 31 toons stemming. Heb je meer keus.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail